Verkeer(d)

Het lijkt goed geregeld, het verkeer in
Dongen. Lijkt, zeg ik. Want, als je, zoals ik, elke dag een rondje
door Dongen loopt, zie je toch regelmatig dat er zaken zijn die niet
zo goed geregeld zijn.

Neem nou de fietspaden. In heel Dongen
ligt een prachtig netwerk van fietspaden. Duidelijk herkenbaar, want
het asfalt heeft een andere kleur. Maar die fietspaden, die zijn niet
gemaakt om op te fietsen. Dat is mij inmiddels wel duidelijk
geworden. Regelmatig rijden mensen met hun fiets over de trottoirs,
terwijl het fietspad er vlak naast ligt, helemaal leeg. Toppunt is
nog dat sommige fietsers hun bel gebruiken. Dat betekent dat ik, met
mijn hond, opzij moet (op het trottoir!) om ruimte te maken voor de
fietsers. Daar word ik niet zo blij van.

En de verkeersborden, die hoeven er
eigenlijk ook niet te staan. Eenrichtingverkeer? Wat is dat? Waarom
zou ik mij aan die regels houden? En dan heb ik het met name over de
verkeerssituatie rondom het Oranjeplein en de Geer. Toegegeven, het
is misschien niet het meest handige voorbeeld. Erg duidelijk is de
situatie ook niet altijd, vooral voor mensen die hier niet dagelijks
rijden. Maar ook mensen die er dagelijks rijden, snappen het niet
helemaal. Als je de Geer inrijdt, richting Oranjeplein, is het de
bedoeling dat je rechtdoor gaat, om het plein heen. Maar voor
sommigen geldt het rode bord met de witte streep niet: zij rijden
gewoon rechtdoor. Dat geldt ook voor de andere richting, komend
vanaf, bijvoorbeeld, het Rosariopark. Dan mag je toch gewoon
rechtdoor rijden naar de Kardinaal van Rossumstraat?

Ik ga verder lopen. Dan kom ik met de
hond, uit de Tramstraat, de Geer weer op. Iemand die achter een
rolstoel loopt, komt vanaf de andere kant. In plaats van even te
wachten tot ik de hoek om ben met mijn hond, rijdt zij gewoon door.
Dat zij daarbij bijna over de poten van Iwan heenrijdt, is geen
probleem. Voor haar dan! Ik zeg er nog iets van, maar krijg helaas
geen enkele reactie. Boos en teleurgesteld ga ik naar huis. Maar, op
diezelfde dat, gebeurt het dat er twee (!) automobilisten voor mij
stoppen als ik over wil steken. Daar word ik dan weer wel blij van.

En wat te denken van de motorrijder
die, tijdens de Jaarmarkt, gewoon vanuit de Sint Josephstraat de
Tramstraat inreed, tussen de kraampjes en de bezoekers van de
Jaarmarkt door. Verbazing alom. Gelukkig zijn er, voor zover ik weet,
geen ongelukken gebeurd. Maar het zag er wel even raar uit!

Op het Wilhelminaplein en in het park,
gebeuren ook regelmatig vreemde dingen, wat het verkeer betreft. Dat
er fietsers door het park rijden, vind ik op zich niet zo erg. De
paden zijn breed genoeg. Oké, het mag niet, maar er wordt toch niet
gecontroleerd. Wat ik gekker vind, is dat de mensen van de
groenvoorziening het groen dat zij zelf moeten verzorgen, moedwillig
vernielen. Regelmatig staan de blauwe auto’s met aanhanger
geparkeerd op het gras van het Wilhelminaplein of het park. Vreemd.
Er is toch ruimte genoeg om die wagens op de paden of gewoon op
straat te parkeren? Ik snap er helemaal niks van.

Vorige week was de Kardinaal van
Rossumstraat afgesloten. In de bewonersbrief stond, dat het
eenrichtingverkeer bij een paar huizen op het Oranjeplein tijdelijk
opgeheven was. En dat klopte. De borden waren afgeplakt. Mooi. Maar,
wat schetst mijn verbazing? Een paar meter ná het afgeplakte bord,
stond een ander bord, rood met een witte binnenkant, om aan te geven
dat je niet verder mocht rijden (zie foto). Het kruispunt
Oranjeplein-Kardinaal van Rossumstraat was namelijk helemaal
afgesloten. Duidelijk toch??

De kinderen in de Kardinaal van
Rossumstraat vonden het geweldig, dat de straat afgesloten was. Zij
konden namelijk gezellig met zijn allen buiten spelen op straat. Een
jongetje vond het heerlijk dat er ook ’s avonds, als hij al op bed
lag, geen auto’s reden. Lekker rustig. En dat was het ook. Lekker,
om een keer door een straat te lopen, waar je bijna geen geluid
hoorde, alleen dat van de spelende kinderen. Echt, even genieten van
de rust. En, grappig, één kind vond het zelfs wel leuk om weer een
autoloze zondag in te voeren, net als vroeger. Misschien een ideetje,
één keer in de maand geen auto’s in de Kardinaal van
Rossumstraat?

P.S. 1 Misschien leg ik wel zout op
slakken die er later toch helemaal niet blijken te zijn. Het lucht
echter wel even op om even te zeuren over het verkeer!

En, een tip voor de gemeente: wordt het
geen tijd om het Verkeersbeleidsplan dat indertijd is opgesteld nog
eens te bekijken of te herzien?